نرم افزار حسابداری

حتما تاکنون نام نرم افزار حسابداری را شنیده اید. این برنامه ها، می توانند فرآیند حساب و کتاب را با سرعت و دقت بالا انجام دهند. امروزه اغلب کسب و کار ها، با چنین نرم افزار هایی، امورات خود را پیش می برند. این نرم افزار ها، دارای ویژگی های زیادی می باشند که باعث می شود تمایل به استفاده از آن ها، بیشتر و بیشتر شود. در این مقاله می خواهیم نگاهی به جزئیات این نرم افزار ها داشته باشیم. همچنین می خواهیم بدانیم استفاده از آن ها، دارای چه فوایدی می باشد. در آخر نیز نگاهی به خدماتی که این نرم افزار ها ارائه می دهند، خواهیم داشت. اگر علاقه مند به دریافت اطلاعات پیرامون این موضوع می باشید، لطفا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

نرم افزار حسابداری چیست؟

اولین و اصلی ترین عنوانی که در این مقاله باید به آن رسیدگی شود، این است که نرم افزار حسابداری چه می باشد و می تواند حامل چه خدماتی باشد؟ نرم افزار حسابداری، یک نوع ابزار است که به حسابداران، مدیران و سایر افراد کمک می کند تا جریان پولی موجود در یک کسب و کار، اندازه گیری شود. همچنین این نرم افزار، کمک می کند تا حساب و کتاب و وضعیت مالی یک فعالیت مشخص شود و بوسیله آن، می توان حرکت به سمت اهداف را با سرعت بیشتری، پیگیری کرد.

این نرم افزار ها، می توانند خدمات گوناگونی را انجام دهند. از دسته بندی و ثبت رویداد ها تا ارائه اطلاعات به صورت نموداری و دسته بندی شده، تماما از فعالیت هایی می باشد که این نرم افزار ها به سرعت و با دقت بالا، قادر به انجام آن ها می باشند.

علت استفاده از نرم افزار حسابداری چیست؟

دلایل زیادی برای استفاده از نرم افزار حسابداری وجود دارد. یکی از این دلایل، اجبار سازمان مالیاتی کشور به استفاده از این نرم افزار ها می باشد. در واقع این سازمان به دلیل سرعت و دقتی که در این نرم افزار ها وجود دارد و سهولت بازبینی آن ها را برای شرکت های مالیاتی بوجود می آورد، استفاده از آن ها را الزامی کرده است.

علاوه بر این، شرکت ها به دلایلی همچون بهره مندی از سرعت بالا، دقت کافی، کاهش هزینه ها و بازدهی بیشتر، روی به استفاده از این نرم افزار ها آورده اند.

همانطور که مشاهده کردید، یک نرم افزار حسابداری، مزایای زیادی را به اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه می دهد. به همین علت، اغلب کسب و کار و حتی اشخاص حقیقی، جهت محاسبه وضعیت مالی، به این نرم افزار ها رجوع می کنند.

در حال حاضر، تعداد زیادی از این نرم افزار ها در ایران وجود دارند که هر کدام از آن ها برای استفاده در یک بخش خاصی از حسابداری، کاربرد دارند. برخی از آن ها برای حسابداری دولتی، برخی برای حسابداری کسب و کار و فروشگاهی، برخی برای حساب و کتاب امور مالیاتی و … می باشند.

افزایش سرعت فعالیت ها در اثر استفاده از نرم افزار حسابداری

اولین و اصلی ترین دلیل استفاده از نرم افزار های حسابداری، افزایش قابل تامل سرعت فرآیند ها می باشد. نرم افزار حسابداری می تواند حساب و کتاب هایی که گاها ساعت ها زمان برده می شود را در آن واحد محاسبه کنند. در واقع حساب و کتاب کامپیوتری، با سرعت بالایی قادر است این محاسبات را انجام دهد. یکی از عمده دلایلی که بسیاری از کسب و کار ها و حسابداران از این نرم افزار ها استفاده می کنند، همین افزایش سرعت فعالیت ها می باشد.

افزایش دقت عمل

همواره در محاسبات به صورت دستی، خطا و اشتباه غیرقابل کتمان می باشد. در واقع هرچقدر هم یک شخص دقیق و کارا عمل کند، باز هم احتمال ایجاد خطا وجود دارد. ضمن اینکه اگر بخواهیم دقت را به صورت قابل قبولی افزایش دهیم، باید از سرعت خود بکاهیم. این موضوع در نرم افزار های حسابداری صدق نمی کند؛ زیرا آن ها با سرعت بسیار بالا و دقت بسیار زیاد، فعالیت های خود را انجام می دهند. در واقع ضریب خطا در این نرم افزار ها بسیار عدد کوچکی می باشد. بنابراین استفاده از این نرم افزار ها، در کنار ارائه سرعت بالا، دقت کافی را نیز به همراه دارد.

بهره مندی از اطلاعات و سطح دسترسی مناسب

در گذشته، حسابداران و مدیران برای دسترسی به یک اطلاعات، باید ساعت ها زونکن ها را بررسی و اطلاعات مورد نظر خود را بدست می آورند. اکنون این موضوع بوسیله نرم افزار حسابداری به صورت بسیار سریعی قابل انجام است. کاربران برای بهره مندی از این اطلاعات، باید بخش مورد نظر خود را درون نرم افزار پیدا کنند و به راحتی، اطلاعات مورد نظر خود را دریافت کنند. سهولت دسترسی به اطلاعات، از جمله دلایل بسیار قوی برای مدیران جهت استفاده از این نرم افزار ها می باشد.

سایر مزیت های استفاده از نرم افزار حسابداری

نرم افزار های حسابداری، ویژگی های زیادی دارند. ارائه گزارش و دسته بندی داده ها، امنیت بالای داده های مالی و عدم نفوذ به آن ها، کاهش هزینه های نیروی انسانی و … از جمله دیگر مزایای این نرم افزار ها می باشد. علاوه بر این، نرم افزار های حسابداری، زیرشاخه های متعددی دارند. یکی از این زیرشاخه ها، نرم افزار حسابداری تحت وب می باشد.

در این نوع از نرم افزار، می توان بوسیله اینترنت به داده ها دسترسی داشت و در هر سیستم و مکانی، از آن ها استفاده نمود. این قابلیت، باعث می شود نرم افزار حسابداری قابل حمل باشد و تنها محدود به یک سیستم حسابداری موجود در شرکت نشود.

برخی از کارهایی که می توان به وسیله این نرم افزار انجام داد

یک نرم افزار حسابداری، حجم وسیعی از فعالیت ها را انجام می دهد. در واقع این نرم افزار ها در بخشی های زیادی می توانند به مدیران یک کسب و کار، کمک کنند. از مهم ترین فعالیت هایی که این نرم افزار ها انجام می دهند، به شرح زیر می باشد:

  • ثبت فرآیند ها و ارائه صورتحساب.
  • برقراری ارتباط میان حساب های موجود در شرکت و حساب های بانکی.
  • دسته بندی حساب های دریافتنی و پرداختنی.
  • دریافت آنلاین بدهی از مشتریان و بستانکاران.
  • ارائه هرگونه صورت های مالی مانند صورت وضعیت مالی و صورت حساب سود و زیان.
  • ارائه دسترسی برای کاربران و تخصیص حساب های مالیاتی.

جمع بندی

 در این مقاله در ارتباط با نرم افزار حسابداری و مزایای آن با شما صحبت کردیم و سپس به معرفی علت استفاده از نرم افزار حسابداری پرداختیم . امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا