طراحی پورتال سازمانی

طراحی پورتال سازمانی

شرکت ها و کسب و کار ها با موضوعی به نام طراحی پورتال سازمانی، سر و کار دارند. در واقع از جمله سخت ترین کار هایی که یک شرکت در بدو تاسیس باید انجام دهد، همین موضوع می باشد. در این مقاله می خواهیم در ابتدا تعریفی از پرتال سازمانی ارائه دهیم. در ادامه درباره تفاوت آن با سایت های معمولی بحث می کنیم.

پس از آن نیز درباره اینکه کدام یک از کسب و کار ها نیاز به چنین پورتال سازمانی دارند، صحبت خواهیم نمود. البته که مراحل طراحی پورتال سازمانی و ویژگی های آن نیز در این مقاله گنجانده شده است. اگر علاقه مند به دریافت اطلاعات پیرامون این موضوع می باشید، توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به اطلاعات مفید و ارزشمندی دست پیدا کنید.

پورتال سازمانی چیست؟

در این بخش ، می خواهیم یک تعریف از پورتال سازمانی بیاوریم. البته که در ادامه نیز به طراحی پرتال سازمانی نیز اشاره ای خواهیم داشت. احتمالا تاکنون این موضوع پیش آمده است که برای انجام یک کاری اداری، به جای حضور در اداره مورد نظر، وارد سایت این مجموعه شوید و از طریق آن، کار خود را پیش ببرید. پورتال سازمانی یا Enterprise Portal به یک پلتفرم یا سایت تحت اینترنت گفته می شود که در آن داده های مختلف و مرتبط وجود دارد و کاربران می توانند به وسیله ی این اطلاعات، فعالیت و کار مورد نظر خود را انجام دهند.

اگر بخواهیم به صورت دقیق تر و تخصصی تر پورتال سازمانی را توضیح دهیم، باید بگوییم که یک بستری می باشد که در آن یک کسب و کار یا تجارت، محیطی را آماده کرده است که مدیران یا کارمندان یا سایر افراد، بتوانند اطلاعات مورد نظر خود را دریافت یا به اشتراک بگذارند.

هرچه یک سازمان یا کسب و کار وسیع تر باشد، گستره فعالیت و پیچیدگی های موجود در این پورتال، بیشتر و بیشتر می باشد. البته که این سازمان، چالش های خاص خود را در پیش رو دارد و نگهداری و به روز رسانی پورتال، از جمله کار های سخت و پیچیده می باشد.

یکی از علل به وجود آمدن پورتال های سازمانی، این می باشد که سازمان ها به کارمندان خود، آموزش های لازم را ارائه دهند. علاوه بر این، هرگونه دسترسی یا درخواستی به وسیله ی این پورتال قابل انجام است و کاربران می توانند در آن واحد و بدون مراجعه حضوری، نسبت به تکمیل کار خود، اقدام کنند.

یک پورتال سازمانی، چه تفاوت هایی با یک سایت معمولی دارد؟

برخی از ویژگی ها مانند طراحی پرتال سازمانی، باعث تفاوت و تمایز یک پورتال سازمانی با یک سایت معمولی می شود. در واقع این دو، در بخش های مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند. در زیر به برخی از این تفاوت ها اشاره شده است:

  • اولین تفاوت محسوس پورتال سازمانی با یک سایت معمولی، حساب کاربری می باشد. معمولا در سایت های عادی، نیاز به ثبت نام و ورود به حساب شخصی خود وجود ندارد. برعکس در پورتال های سازمانی، این موضوع صدق می کند و افراد برای دسترسی به تمام ویژگی ها و پیشبرد کار های خود، نیاز است وارد حساب کاربری خود شوند.
  • مورد دوم، قابلیت دسترسی می باشد. سایت های عادی، برای عموم افراد قابل دسترسی می باشد اما پورتال های سازمانی، تنها برای افرادی در دسترس می باشد که دارای حساب کاربری هستند.
  • سومین عامل تمایز بین این دو مورد، این است که در پورتال سازمانی، سایت با اشراف به شخص وارد شده، تغییر پیدا می کند. به عنوان مثال گزینه هایی که برای مدیر نشان داده می شود، ممکن است برای کارمند سطحی نشان داده نشود. این موضوع برای سایت های عادی صحیح نمی باشد و سایت برای تمام افراد به یک شکل نمایش داده می شود.
  • آخرین وجه تمایز این دو، این می باشد که در سایت های عادی، ویژگی های عاملی برای هر شخص وجود ندارد. برعکس در پورتال های سازمانی، این موضوع وجود دارد و افراد می توانند ویژگی های قابل مشاهده برای خود را به خوبی لمس کنند.

چه کسب و کار هایی به پورتال های سازمانی نیاز دارند؟

طراحی پورتال و استفاده از آن، برای برخی از سازمانی ها ضروری می باشد. اگر مطالب را به خوبی مطالعه کرده باشید، حتما متوجه شده اید که پورتال های سازمانی، بستری می باشد که در آن افراد گوناگون سازمان، اطلاعات بخصوص و مناسب خود را دریافت می کنند. شرکت هایی از نظر حجم فعالیت وسیع و گسترده می باشند، باید برای به اشتراک گذاری اطلاعات خود یا دسترسی به اطلاعات شخصی توسط کارمندان، یک محیطی را توسعه و آماده کند.

اشخاصی که باید در این سامانه فعالیت کنند، عبارتند از: کارمندان و پرسنل، مدیران، تأمین کنندگان، مشتریان و مخاطبین، سهامداران سازمان، واسطه ها و … در واقع ایجاد یک پورتال سازمانی، این امکان را به سازمان ارائه می کند که بتواند اطلاعات مورد نظر را به سرعت به مخاطبین خود انتقال دهد.

همچنین امنیت در این روش به خوبی سازمان داده می شود و فرآیند به خوبی انجام می شود. در این روش، سازمان بازدهی و عملکرد خود را تقویت می کند. در ادامه با چگونگی طراحی پورتال سازمانی آشنا می شویم.

طراحی پورتال سازمانی
طراحی پورتال سازمانی به چه صورتی می باشد؟

برای طراحی پورتال سازمانی، باید 5 قدم اساسی را طی نمایید. در واقع پس از انجام این فعالیت ها، می توانید دارای یک پورتال از نوع سازمانی باشید. این قدم ها و گام ها، به شرح زیر می باشد:

  • اولین قدم برای تشکیل یک پورتال سازمانی، این است که مخاطبین خود را شناسایی نمایید. هر سازمان، مخاطبین خاص خود را دارد که بر اساس آن، می توان ویژگی های متمایزی را برای آن ها تعریف کرد.
  • گام دوم پس از شناسایی مخاطبین، این است که نیازمندی های آن ها را تشخیص دهید. پس از تشخیص، نیاز است این موارد را در دسته بندی مناسب قرار دهید.
  • در مرحله سوم، باید بدانید که در پورتال خود، باید چه مواردی را قرار دهید و از این طریق، به چه نیاز هایی از مخاطبین خود رسیدگی می کنید.
  • در این مرحله، باید پروژه های لازم را در پورتال تعریف نمایید و آن ها را به خوبی سازماندهی کنید.
  • در آخرین قدم، باید ساختار پورتال را از نظر طراحی UI و UX بررسی کنید تا متوجه عملرد مناسب پورتال شوید.

کلام آخر

همان طور که پیش تر گفته شد ، طراحی پورتال سازمانی می تواند نقش پررنگی در توسعه کسب و کار شما داشته باشد برای این کار باید سفارش طراحی پورتال سازمانی بدهید و بعد از راه اندازی آن بتوانید در آن محتواهای مختلفی بگذارید . برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با کارشناسان کلیک هاب در ارتباط باشید .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا