اصطلاحات کلیدی سئو و بهینه سازی سایت

این روزها کمتر کسی است که اسم سئو و بهینه سازی سایت را نشنیده باشد اما با توجه به اینکه این حوزه هم همانند دیگر حوزه های دنیای دیجیتال نیاز به دانش مکفی دارد ، تصمیم گرفتیم توضیحاتی را پیرامون آن بیان کنیم . البته لازم به ذکر است که صاحبان کسب و کار می بایست در این مورد از خدمات سئوی شرکت های مرتبط با این موضوع  راهنمایی و کمک بگیرند .

سئو چیست؟

در حالت کلی ، سئو سایت یا بهینه سازی موتورهای جستجو عبارت است از :

مجموعه اقدامات و فرآیندهایی که در آن جایگاه سایت یا یک صفحه از وب سایت برای یک یا چند کلید واژه بهبود پیدا می‌ کند که این افزایش رتبه منجر به افزایش ترافیک ورودی از موتورهای جستجوی می‌ شود .

این جمله کامل ترین تعریف از عبارت مذکور است . در واقع جایگاه بهتر صفحات وبسایت کسب و کار شما در نتایج جستجو‌ی گوگل منجر به افزایش بازدید وب سایت شما و افزایش آگاهی از برند خواهد شد که جلب توجه مشتریان بالقوه و افزایش فروش را به دنبال خواهد داشت .

در نقطه مقابل اگر وب سایت شما برای جستجوی عبارات مرتبط در صفحه یک نتایج جستجوی گوگل نشان داده نشود ، تعداد زیادی از مشتریانتان را از دست خواهید داد . 

تاریخچه سئو

تاریخچه سئو به دهه ۹۰ میلادی و ظهور موتورهای جستجو بر می‌گردد . در آن زمان محبوب‎ ترین موتورهای جستجو عبارت بودند از Infoseek، Alta Vista و Yahoo، اما با توسعه فناوری ، موتور جستجوهای جدیدتری وارد بازار اینترنت شد که از پارامترهای پیچیده‎ تری استفاده می‌ کردند . 

قسمتی از تاریخچه سئو را می توان به طور مختصر به شکل زیر بیان کرد :

– یاهو وب در سال 1995 اولین اصول سئو را راه اندازی کرد .

– گوگل در 1988 راه اندازی شد ، که به تبع آن اصول جدید سئو را تعیین نمود .

– موتور جستجوی یاهو در سال 2000 الگوریتم آلتاویستا را رها کرده و به جای آن از الگوریتم گوگل تبعیت نمود .

– در سال 2001 رتبه صفحات وب سایت‌ ها از طریق منوی ابزار نشان داده شد .

– در سال 2005 یک الگوریتم جدید به نام تگ NoFollow معرفی شد .

– در سال ۲۰۰۹ گوگل پارامتر کافئین را معرفی نمود که نقش اصلی را در سئو (SEO) ایفا می‌ کند .

– در سال 2011 پارامتر پاندا ایجاد گردید که یک گام اساسی در تاریخ سئو (SEO) محسوب می‌ شود .

– در آپریل ۲۰۱۲ الگوریتم پنگوئن نیز به مجموعه اصول سئو اضافه شد .

– در سپتامبر ۲۰۱۲ ای ام دی ( تطابق دقیق با دامنه) ایجاد گردید .

– در اکتبر ۲۰۱۲، ۶۵ بسته اجرایی به پارامترهای سئو اضافه شد .

و …

امروزه سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو به عنوان یک استراتژی بازاریابی موثر و صنعت رو به گسترش شناخته می‌ شود .

موتور جستجو چیست؟

موتور جستجو یک ابزار آنلاین است که به افراد برای پیدا کردن اطلاعات مورد نظرشان در اینترنت کمک می‌ کند به عنوان مثال گوگل ، بینگو … . علی رغم وجود بیش از ۳۰ موتور جستجوی دیگر علاوه بر گوگل ، جامعه سئو به دلیل گستردگی سهم بازار گوگل تمرکز اصلی خود را به این موتور جستجو معطوف کرده است . همان طور که در تصویر زیر ملاحظه می‌ کنید گوگل در حال حاضر اختلاف فاحشی با سایر رقبای خود در میزان سهم از بازار مورتوهای جستجو دارد .

موتورهای جستجوی در نحوه رتبه بندی وب سایت‌ ها در هنگام جستجوی کلید واژه‌ های مختلف ، عملکرد متفاوتی دارند . این تفاوت عملکرد ناشی از هوش مصنوعی مورد استفاده در هر یک می‌ باشد . دلیل تصاحب بازار موتورهای جستجو توسط گوگل این است که گوگل نتایج بهتری در هنگام جستجو به کاربران نشان ‌می‌ دهد و فرایند جستجو در اینترنت را برای کاربران را بیشتر تسهیل می‌ کند .

عملکرد موتورهای جستجوگر

بطور کلی عملکرد موتورهای جستجو شامل چهار مرحله است :

  1. خزش (Crawling) : مشاهده و بررسی صفحات وبسایت‌ها که اصطلاحا به آن کراولینگ یا خزیدن می‌گویند .
  2. فهرست کردن (Indexing): فهرست کردن صفحات مشاهده شده.
  3. رتبه بندی صفحات (Ranking): رتبه‌بندی نتایج بر اساس کلمه کلیدی وارد شده توسط کاربر .
  4. نمایش نتایج به کاربر

الگوریتم‌ های موتورهای جستجو برای نمایش صفحات معتبر و مرتبط در هنگام جستجوی یک کلید واژه طراحی شده‌ اند تا تجربه‌ گشت و گذاری کارآمد و دلچسب در فضای وب را در اختیار کاربرانشان قرار ‌دهند . سئو و بهینه سازی محتوای صفحات ، می‌ تواند به شما در کسب رتبه‌ بالاتر در نتایج جستجو کمک کند .

به عنوان مثال ، کیفیت محتوا و تحقیق در مورد کلمات کلیدی از عوامل اصلی بهینه‌ سازی محتوا هستند و سرعت بارگذاری سایت و سازگاری با موبایل از دیگر فاکتورهای مهم سئوی سایت هستند .

اهمیت و مزایای سرمایه گذاری روی سئوی سایت

سئو یکی از بخش‌های مهم در دنیای دیجیتال مارکتینگ است . همه روزه مردم برای یافتن پاسخ سوالات ، اطلاعات محصولات ، خدمات و موارد دیگر ، بیش از میلیاردها کلید واژه را در موتورهای جستجو وارد می‌ کنند . امروزه بهتر دیده‌ شدن در فضای دیجیتال و کسب رتبه بالاتر در نتایج گوگل ، تاثیر به سزایی در جذب مشتریان بالقوه و افزایش گردش مالی کسب‌ و کارها دارد زیرا اکثر مردم تمایل به کلیک روی چند نتیجه اول در صفحه نتایج جستجوی گوگل دارند .

رتبه بندی موتورهای جستجو یک بازی تنها با یک برنده است . سه نتیجه برتر بیش از ۶۰ درصد از بازدید کنندگان را به خود جذب می‌ کنند و با رفتن به رتبه ۹ ، نرخ کلیک به ۳٪ کاهش می‌ یابد و این یعنی با بررسی نرخ کلیک برای جایگاه‌ های مختلف در صفحه نتایج گوگل به نظر می‌ رسد رتبه‌‌ های ۱ تا ۳ اختلاف شدیدی با سایر رتبه‌ ها در نرخ کلیک دارند .

اصطلاحات کلیدی سئو و بهینه سازی وب سایت

برای درک بهتر مفهوم سئو و بهینه سازی سایت بهتر است با چند اصطلاح پرکاربرد آشنا شوید .

  1. «سئو آن پیج (On-page SEO)» و «سئو آف پیج (Off-page SEO)» :
    سئو آن پیج عبارت است از همه مواردی که شما روی سایت انجام می‌ دهید نظیر تولید محتوای مفید ، افزایش سرعت سایت ، ساختار اطلاعاتی مناسب و لینک‌ های داخلی و بهبود تجربه کاربری .
    در مقابل سئو آف پیج عبارت است از دریافت لینک از سایر وب سایت‌ ها به منظور نمایش اعتبار و ارزش وب سایت به موتورهای جستجو .
    تفاوت این دو حوزه در این است که در سئو آن پیج شما روی سایت خودتان کار می‌ کنید ، اما در سئو آف پیج شما تنها یک هدف دارید و آن افزایش تعداد و کیفیت لینک‌ های ارجاعی به سایت شما از سایر سایت‌ ها است .

  2. «سئو کلاه سفید» و «سئو کلاه سیاه»:
    ریشه این دو کلمات از فیلم‌ های وسترن گرفته شده است :
    آدم‌ های خوب و آدم‌ های بد . سئو کلاه سفید اشاره به روش‌ های سئو قانونی دارد .
    از طرفی سئو کلاه سیاه اشاره به روش‌ های غیر قانونی سئو دارد که اگر چه در کوتاه مدت ممکن است به شما در کسب رتبه کمک کند اما در بلند مدت منجر به جریمه سایت با کاهش رتبه ناگهانی و یا حتی حذف تمام صفحات سایت شما از نتایج گوگل خواهد شد .
    سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه سفید شامل چه چیزهایی است ؟

پس از مطالعه این مقاله شما کمی با نحوه عملکرد موتورهای جستجو آشنایی پیدا کردید . برای موفقیت در سئو باید محتوای ارزشمند در اختیار مخاطبانتان قرار دهید ، با موتورهای جستجو سازگار باشید و اعتبار و ارزش خود را با سرمایه‌ گذاری روی سئو آف پیچ و لینک سازی به موتورهای جستجو نمایش دهید . بی توجهی به هریک از این سه جنبه باعث می‌ شود نتایج سئو سایت شما نا امید کننده باشد .

سئو فقط دانش تکنیکالی مرتبط با آن نیست . سئو یک دریایی از دانش و مهارت‌ های زیاد است . فرد سئوکار فقط نباید با ابزار آشنا باشد بلکه باید با مهارت‌ های حوزه دیجیتال مارکتینگ از جمله شبکه‌ های اجتماعی و تولید محتوا هم آشنا باشد . گاهی لازم است که به آن‌ ها هم تسلط کافی پیدا کند اما کسی از او توقع فعالیت در دیگرحوزه‌ ها را ندارد . داشتن این مهارت‌ ها فقط به سئوکار کمک می‌ کند تا در کار خود موفق‌ تر باشد . بنابر این نیاز است پس از طراحی سایت اصولی ، به خدمات سئو و بهینه سازی نیز توجه فرمائید .

می توانید به صورت رایگان از کارشناسان کلیک هاب کمک گرفته و بهترین خدمات طراحی وبسایت و سئو و بهینه سازی سایت را از ما بخواهید .

از دیگر خدمات کلیک هاب می توان به ساخت و طراحی اپلیکیشن اختصاصی اندروید و IOS ، هاستینگ ، زیرساخت شبکه و IT و سایر خدمات مالی کلیک اشاره کرد .

پست مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *