معرفی الگوریتم های گوگل ( قسمت دوم )

روش‌ های سئوی سایت دائما در حال تغییر هستند به همین دلیل است که روش های سئو سایت در سال 2020 با سئو سایت در سال 2010 متفاوت است و همه این‌ ها به خاطر این است که گوگل و همه موتورهای جستجو الگوریتم‌ هایشان را مدام به ‌روز رسانی می ‌کنند تا بتوانند بهترین نتیجه را مطابق خواست و نیاز کاربران ارائه دهند .
اگر مقاله (( معرفی الگوریتم های گوگل ( قسمت اول ) )) را مطالعه کرده باشید ، در آن 7 تا از الگوریتم های گوگل را معرفی کرده ایم و در این مقاله قصد داریم تا شما را با 7 الگوریتم دیگر موثر بر سئو وب سایت آشنا کنیم .

الگوریتم کافئین (Algorithm Caffeine)

این الگوریتم در سال ۲۰۰۹ معرفی شده است و جزو یکی از مهمترین آپدیت های گوگل به شمار می رود . الگوریتم کافئین یک سیستم جدیدی در شاخص کردن وب محسوب می شود ، این سیستم جدید به گوگل کمک می کند به شکل اثر گذارتری در وب سایت ها ورود و داده ها را ذخیره کند .
سرعت ایندکس شدن سایت ها تا جایی بالا رفت که محتواها و مطالب جدید خیلی راحت تر از قبل در اختیار کاربران گوگل قرار میگرفت . این به نفع محتوا هایی شد که نیاز به اطلاع رسانی لحظه ای داشتند . برای مثال اطلاع از نتایج به روز ورزشی یا در حوزه ارز و قیمت طلا و سکه و دلار…

الگوریتم کافئین امکان این را دارد که در سرعت بالا و در کمترین زمان ممکن سایت ها را ایندکس کند و به طور روزانه و یکپارچه صفحات وب سایت ها را به شکل زنده سرچ کند . این الگوریتم صفحات وب سایت ها را یک دست می کند و باعث این می شود که کاربران از گمراهی در بیایند و با سرعت بیشتری به آن چه که مدنظرشان است برسند .

الگوریتم کافئین باعث این می شود که اندازه ایندکس گوگل بیشتر شود ( هنگام جستجو تعداد نتایج ۷۰٪ بیشتر خواهد شد و مطابق این هر چقدر صفحات ایندکس شده بیشتر بشوند نتایج بهتری از صفحات می توان پیدا کرد . ) 

یکی از اهداف این الگوریتم ایجاد ارتباط بیشتر بین نتایج جستجو و عبارات جستجو شده توسط کاربر است .

الگوریتم دنس (Algorithm Dance)

گرفتن جایگاه در صفحه اول گوگل را می توان به یک مسابقه رقص تشبیه کرد . چون در مسابقات رقص موزیک های مختلفی پخش شده و شرکت کننده باید بتواند خود را با آن موزیک وفق بدهد و بهترین نمایش خود را به نمایش در آورد . 

یکی از عوامل مهم گوگل برای رنک بندی صفحات سایت نرخ رضایت کاربران از محتواهای وب سایت هاست. فاکتورهایی از جمله سرعت بالا آمدن سایت و نمایش اصولی در صفحه نمایش موبایل ، رعایت اصول نگارشی ، مدت زمان ماندگاری کاربر در سایت ، میزان کلیک کاربران بر روی سایت شما ، نظرات کاربران درباره وب سایت شما و عوامل دیگری که باعث ایجاد رضایت در کاربران نسبت به سایت شما می شود .

گوگل با این الگوریتم به کسانی که در عرصه تولید محتوا برای وب بودند فرصت دیده شدن را داد . قبل ها محتواهای خوب و کاربردی زیادی وجود داشت که فرصت دیده شدن را پیدا نمی کردند و توسط گوگل انالیتیکس با پارادوکس بزرگی مواجه می شدند .

الگوریتم رقص سایت هایی با رتبه پایین را ( صفحات سوم و چهارم ) برای مدت کوتاهی به رتبه های بالایی می آورد . در این حین رفتار کاربران در برابر این سایت های بالا امده و مقدار رضایتی که ان ها از این سایت ها دارند توسط گوگل بررسی می شود . گوگل هدفش از این کار آزمایش محتوای شماست و اگر از این آزمایش سربلند بیرون بیایید رتبه سایتتان افزایش پیدا خواهد کرد. ( یکی از دلایل مهمی که الگوریتم رقص گوگل به وجود آمده است ، ایجاد شرایط یکسان برای صفحات اینترنتی می باشد ) .

زمانی که این الگوریتم باعث افت صفحه شما بشود نباید کار خاصی و غیرمعمولی انجام بدهید چرا که این یک امر طبیعی است و گوگل پس از آزمایش های خود صفحه شما را به جایگاه اصلیش باز خواهد گرداند .

الگوریتم موبایل فرندلی (Algorithm Mobile Friendly) (Mobilegeddon)

آمار نشان می دهد که حدود ۶۷ درصد از مردم دنیا کاربران موبایل هستند و اکثریت این افراد دارای گوشی هوشمند هستند . این الگوریتم در سال ۲۰۱۵ توسط گوگل به روز رسانی شد .

حین جستجو با تلفن همراه کاربر باید نتایجی را دریافت کند که مرتبط با عبارت جستجو شده باشد و این اتفاق باید در معقول ترین زمان ممکن بیافتد . قطعا وقتی کاربر با موبایل خود وارد سایت شما بشود و با مشکلاتی از قبیل کوچک بودن اندازه نوشته ها و یا سرعت پایین لود شدن سایت مواجه شود حس خوبی را دریافت نخواهد کرد .

این الگوریتم گوگل بر نتایج سرچ کاربران تاثیر دارد . همچنین سایت هایی که شرایط خود را مطابق با این الگوریتم گوگل پیش نبرند باید رتبه خود را در آینده ای نه چندان دور پایین ببینند و در نقطه مقابل اگر وب سایتی بتواند طبق اصول این الگوریتم پیش برود رنک بالاتری را از گوگل دریافت می کند .

 

الگوریتم تازگی محتوا (Bert Algorithm) (Freshness)

این الگوریتم در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و تاثیری که داشت باعث شده بود تا ۳۵ درصد از نتایج گوگل دچار تغیراتی شود . با این اتفاق وب مستران و تولید کنندگان محتوا به این فکر فرو رفتند که توجه خود را به این امر دوچندان کنند و وقت بیشتری بر روی محتوای سایت خود بگذارند .

قصد گوگل از معرفی این الگوریتم تاکید بر محتوای تازه است دلیلش هم این است که کاربران به دنبال مطالب جدید و تازه هستند . این موضوع به خصوص در حوزه اخبار و سایت هایی که به نوعی خبری را مخابره می کنند دو چندان مهم و حیاتی تر می شود .

مدیر گوگل قبلا در این باره گفته بود که موضوعاتی که بیشتر در گوگل سرچ می شود بر طبق جدید بودن محتوایشان رنک بندی می شوند . گوگل وقتی به سراغ وب سایت شما می آید به دقت سایت شما را وارسی می کند و در صورت گرفتن سیگنال های مثبت از آن ها در رتبه بندی سایت شما استفاده می کند .

الگوریتم سند باکس گوگل (Google Sendbox Algorithm)

طبق آمار گوگل در هر دقیقه حدود ۳۸۰ سایت جدید ساخته می شود . گوگل برای جداسازی سایت های تازه کار و سایت هایی با اعتبار دامنه بالا این الگوریتم را معرفی کرد .

سایت های جدید با وجود seo خوب هم خیلی وقت ها در صفحه نتایج گوگل بالا نمی‌ آیند دلیل آن هم نداشتن اعتماد توسط گوگل به سایت شماست و چاره ای جز تمرین در سند باکس گوگل نخواهید داشت .

این الگوریتم در بازه زمانی ۴ ماهه پس از استارت دامنه سایت شما را در سند باکس قرار می دهد تا بتواند در این زمان مشخص به بررسی کیفیت محتوای شما برسد . در این حین شما امکان گرفتن رتبه ای در کلمه کلیدی مقاله خود نخواهید داشت . این تمرین سند باکس کمک کننده شما خواهد بود تا پس از گذراندن دوره ۴ ماهه وقتی وارد کارزار می شوید آماده رقابتی سخت و نفس گیر با باقی سایت ها باشید .

الگوریتم رنک برین (Rank Brain Algorithm)

الگوریتم رنک برین جزو الگوریتم های جدید گوگل است که اساس آن بر هوش مصنوعی بنیان گذاشته شده است . هدف از ایجاد این الگوریتم این است که وقتی مخاطبان عبارت یا کلمه ای را سرچ می کنند ، بر اساس این سرچشان بهترین و مربوط ترین پاسخ هایشان را دریافت کنند .

با آمدن الگوریتم رنک برین کلمه کلیدی جای خود را به مفهوم کلیدی داد یعنی گوگل به جای توجه به خود کلمه مفهوم کلمه را بررسی می کند و صفحات مرتبط با این مفهوم را برای کاربر به نمایش می گذارد . این الگوریتم در واقع به روز ترین شیوه گوگل برای پرداختن بهتر به اطلاعات و داده ها و رتبه بندی آن ها است . لازم به ذکر است که این الگوریتم در سال ۲۰۱۵ بصورت رسمی معرفی شد .

الگوریتم اولویت با نسخه موبایل (Mobile First Index Algorithm)

این الگوریتم را گوگل بخاطر تغییر گرایش کاربران در استفاده از دسکتاپ به موبایل به میدان آورد .

از انجایی که بیشتر از 55 درصد از سرچ های اینترنتی از طریق موبایل انجام می شود این الگوریتم برای گوگل بسیار مهم خواهد بود . پس با این تعبیرات وقتی شخصی با تلفن همراه خود در گوگل سرچ کند ؛ فقط سایت هایی برای او نمایش داده می شود که seo موبایل را در خود دیده باشند .

قبل ها معیاری که گوگل برای رتبه دهی سایت ها استفاده می کرد نسخه دسکتاپ دستگاه شما بود ولی امروزه رتبه بندی گوگل طبق نسخه موبایلی سایت ها است .

سایت هایی که نسخه موبایلی و دسکتاپشان مشابه باشد در انالیز گوگل فقط امتیاز نسخه دسکتاپ را خواهند گرفت . این الگوریتم تغییر خاصی در فهم گوگل از مطالب وب سایت های ریسپانسیو ایجاد نخواهد کرد چرا که محتوا در هر دو پلتفرم یکی است و فقط مدل نمایش فرق کرده است .

اگر کمی دقت کرده باشید ابتدای برخی از آدرس سایت ها m وجود دارد که بیانگر این است که آن سایت به صورت اختصاصی برای موبایل طراحی شده و آدرس جداگانه دارد . (m.youtube.com)

تعداد الگوریتم های موتور جستجو گوگل بالاست ولی ما در بحث این مقاله 7 مورد از با اهمیت ترین الگوریتم ها را معرفی کردیم . ما در کلیک هاب به شما کمک می کنیم تا در دوران کرونا به کسب و کار خود برگردید . می توانید به صورت رایگان از کارشناسان کلیک هاب کمک گرفته و بهترین خدمات طراحی وب سایت و سئو و بهینه سازی سایت را از ما بخواهید .

پست مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *