معرفی الگوریتم های گوگل ( قسمت اول )

موتور جستجوی گوگل ، الگوریتم های مختلفی برای بررسی سایت ها و چگونگی لینک سازی و رنک بندی نتایج جستجو دارد . گوگل با استفاده از این الگوریتم ها می تواند سایت های با کیفیت را بیابد و آن ها را در رتبه بندی بالاتر از سایر سایت ها قرار دهد . شاید یک تعریف ساده از الگوریتم بتواند ذهنیت شما را نسبت به این موضوع شفاف تر کند . در واقع الگوریتم ها به مجموعه ای از دستورالعمل ها و فرمول ها گفته می شود که به منظور حل مسئله اجرا می شوند . شیوه کار الگوریتم ها به این گونه است که پس از دریافت اطلاعات و بررسی آن ها نتیجه مشخص را به ما نشان می دهند .

گوگل الگوریتم های زیادی دارد و هر کدام جداگانه مسیر و اهداف مختلفی دارند ولی در کلیت موضوع همگی آن ها به دنبال انتخاب بهترین سایت ها برای نمایش در صفحه نتایج جستجو به افراد هستند . در ادامه 7 الگویتم مهم گوگل را معرفی می کنیم .

الگوریتم هیل تاپ (Hilltop Algorithm)

الگوریتم هیل تاپ اولین الگوریتم شرکت گوگل بود که درسال 2003 معرفی شد . وظیفه این الگوریتم شناسایی سایت های مرجع بود و تلاش داشت با استفاده از اطلاعات این سایت ها نتایج بهتری را در اختیار کاربران خود قرار دهد . این الگوریتم فقط صفحات تخصصی را مورد بررسی قرار می داد .
شیوه شناسایی Hilltop به این صورت بود که ابتدا صفحاتی که دارای اعتبار هستند را شناسایی می کرد و سپس به آن ها برچسب (expert pages) می زند (همان صفحاتی که موضوع و عنوان خاصی دارند) و پس از انتخاب صفحه های expert ، گوگل با توجه به کیفیت سایت ها شروع به رتبه بندی سایت ها می نمود . الگوریتم هیل تاپ چند سالی است که فعالیت رسمی در شرکت ندارد .

الگوریتم کبوتر (Pigeon Algorithm)

این الگوریتم در سال ۲۰۱۴ معرفی شده است . دغدغه این الگوریتم سهولت دسترسی کاربران به لوکیشن ها بود . در واقع ارائه بهترین نتایج برای جستجوی محلی !! سر و کار گوگل با محتوای سایت ها است و هدفش ارائه نتایجی مفید و مطالب کاربردی به کاربرانش می باشد .
امروزه لوکیشن ها ( مکان ) جزو محتوای یک سایت به شمار می آیند و کار الگوریتم کبوتر گوگل هم بررسی این نوع از محتوا ها است. در الگوریتم کبوتر وقتی فردی در گوگل در جستجوی خود از یک عبارت خاصی استفاده کند که مربوط به مکان خاصی باشد آن فرد جستجوی محلی انجام داده است . ( به عنوان مثال عبارت فست فود در ستارخان ) .
اما وقتی آن کاربر عبارت ( فست فود ) را به تنهایی سرچ کند به دنبال یک نتیجه محلی کلی است و هدفش یافتن بهترین فست فودی در اطراف خودش است . دلیل نام گذاری این الگوریتم این است که کبوتر به جزئیات مسلط است و از بالا همه چیز را به دقت وارسی می کند . این الگوریتم توانایی دارد که از بین چندین و چند سایت موجود ، جزئیاتشان را بررسی کند و سایت های مورد نظر کاربران را نمایش دهد .

الگوریتم شاهین hho(Hawk Algorithm)

الگوریتم فرا ابتکاری شاهین حریص در سال ۲۰۱۹ معرفی شد . ایده اولیه این الگوریتم از نحوه شکار کردن این شاهین الگو برداری شده است . این پرنده ابتدا طعمه را خسته می کند و آنگاه که انرژی طعمه تحلیل رفت با همکاری و تعامل طعمه را غافلگیر و محاصره می کند و در نهایت آن را شکار می کند .

هدف گوگل در ابتدا از معرفی این الگوریتم این بود که ایراد تشخیص نادرست گوگل در لوکیشن های تکراری را از بین ببرد و امکان نمایش همه کسب و کارها را داشته باشد . در این الگوریتم دامنه فیلتر موتور گوگل در شناسایی کسب و کارهای مشابه کوچک تر شده است و کسب و کارهایی که هم صنف بوده و همسایه هستند می توانند بدون دغدغه و نگرانی لوکیشن خود را در گوگل ثبت کنند .

شاید خیلی از کسب و کارها با این به روز رسانی به مشکلاتی بر بخورند ولی بیشتر آن ها از مزایای این الگوریتم منفعت کسب می کنند . برای مثال دیگر افراد سود جو نمی توانند از نام های مشابه و نزدیک به کسب و کارهایشان استفاده کنند . ولی با این اوصاف کسب و کارهایی هستند که همچنان از یک آدرس و به صورت مشترک استفاده می کنند ( مغازه ها و فروشگاه های داخل یک مجتمع – پزشکانی که در یک ساختمان یا مطب هستند). درکل ماهیت این الگوریتم گوگل ، به نمایش گذاشتن مرتبط ترین نتایج یک جستجو برای کاربران است .

الگوریتم پنگوئن (Penguin Algorithm)

این الگوریتم گوگل در سال ۲۰۱۲ معرفی شد . دلیل اصلی ایجاد این الگوریتم بررسی کیفیت بک لینک های سایت ها است . این الگوریتم راهی برای مقابله با وب سایت هایی است که هدفشان استفاده از روش های غیر معمول همچون لینک سازی اسپم برای به دست اوردن رتبه بالاتر در صفحه نتایج بود .
وقتی این الگوریتم به سراغ شما بیاید و اثری از این تحرکات در سایت شما ببیند ، شما را جریمه خواهد کرد . لازم به ذکر است که پس از معرفی این الگوریتم برخی سایت ها به سرعت شروع به حذف لینک سازی های اسپم خود کردند و مورد بخشش گوگل قرار گرفتند .
یکی دیگر از اهداف جانبی این الگوریتم مقابله با کلمات پرتکرار کلیدی است . دلیل این کار هم استفاده بیش از حد متخصصین SEO از کلمات تکراری بود تا محتوای سایت خود را در گوگل بالا بیاورند .

الگوریتم گورخر (Zebra Algorithm)

گورخر حیوانی است که به دلیل نوع و رنگ پوستش به راحتی می توتند استتار کند . گوگل هم دلیل این نام گذاری بر روی الگوریتم خود را از همین استتار و پوشش گرفته است . به طور مثال : آنلاین شاپ ها و مارکت های اینترتی در پشت صحنه سعی بر فریب دادن گوگل دارند ولی در ظاهر این را نشان نمی دهند .
یکی دیگر از ویژگی های این الگوریتم ضد اسپم بودن آن است . گورخر وظیفه اصلیش پاکسازی و سرو سامان دادن به گروه های کسب و کار و خرید و فروش های اینترنتی و برخط است . با زیاد شدن خرید های اینترنتی ؛ صاحبان گوگل به فکر اساسی برای کنترل این سایت ها افتادند .
با این الگوریتم صاحبان این مدل کسب و کارها باید برای فروش محصولات خود به بازاریابی از طریق موتورهای جستجوگر روی می ‌آوردند . کار این الگوریتم ، حذف و پاک کردن فروشگاه های اینترنتی بی کیفیت است .
شما می توانید با توجه به نکات مهم و حیاتی همچون ( تولید محتوای خوب و کاربردی – توجه به وب دیزاین – بالا بردن سرعت سایت – ایجاد قسمتی برای نظرات کاربران – داشتن ویژگی مقایسه محصولات در سبد خرید – ایمن سازی درگاه های پرداخت سایت و استفاده از ویدیو در محتوای خود ) به تایید شدن سایت خود توسط الگوریتم گورخر امید زیادی داشته باشید .
در واقع این الگوریتم گوگل به بازبینی و تفکیک آنلاین شاپ های اصلی از فروشگاه های اینترنتی فیک و دروغین و امتیاز دهی به آن ها می پردازد .

الگوریتم پاندا ( panda )

این الگوریتم در سال ۲۰۱۱ معرفی شد . دلیل اصلی ایجاد این الگوریتم توسط گوگل ، بازبینی کیفیت محتواهای وب سایت ها بود . الگوریتم پاندا به دقت محتوای سایت شما را آنالیز می کند و اگر در محتوای سایت خود از مطالب نامربوط و غیر کاربردی استفاده کنید ، پاندا سایت شما را جریمه خواهد کرد .
الگوریتم پاندا بر روی مواردی همچون ( تکرار کلمات کلیدی – کپی نبودن محتوا – ارزش محتوا و این که کاربر با مطالعه مطالبتان اطلاعاتی کسب کند – نوع نگارش و نوشتار شما و زیاده روی نکردن در استفاده از تبلیغات در سایت خود ) زوم می کند .
گوگل وقتی متوجه شد که معیار اصلی شرکت یعنی رضایت کاربران با مشکل مواجه شده است و کاربران از تولید محتوای بی کیفیت ناراضی هستند دست به طراحی الگوریتم پاندا زد . این الگوریتم زمانی رونمایی شد که کاربران از ازدحام و ازدیاد محتواهای بی کیفیت و مختصر به ستوه امده بودند . گوگل طی اقدامی این سایت ها را حذف کرد و با الگوریتم پاندا به سایت هایی رتبه بالاتری اختصاص داد که تولید محتوای با ارزش تری را دارا بودند .

الگوریتم مرغ مگس خوار (Algorithm Hummingbird)

کار اصلی این الگوریتم بهبود بخشیدن جستجوی کاربران و افزایش سرعت دسترسی کاربران به نتایج دلخواهشان است . وقتی این الگوریتم در سال ۲۰۱۳ شروع به کار کرد شاهد افزایش چشمگیر کیفیت سرچ کاربران بودیم .
این الگوریتم به گوگل کمک می کند تا سوالات سرچ کاربران را واضح تر بررسی کند و نتایجی را برای کابران نمایش دهد که مطابق با سرچ آن ها باشد . این الگوریتم با سنجش محتوا سرو کاردارد و نه کلمات پرتکرار و اصلی . الگوریتم مرغ مگس خوار صفحاتی را بررسی می کند که بازدهی و کاربردی تر نسبت به مابقی سایت ها باشند .
برای درک بهتر و استفاده اصولی از این الگوریتم نیاز است که اطلاعات خود را در باب کلمات کلیدی بیشتر کنیم و درباره نکاتی که در عمق کلمات کلیدی وجود دارد تمرکز کنیم . دلیل نام گذاری این الگوریتم این است که چون مرغ مگس خوار بسیار کوچک است و سرعت و دقت عمل زیادی دارد ، حین پرواز تیزبین است و هدفش را به سرعت شناسایی کرده و با سرعت به سمت آن پرواز می کند .

تعداد الگوریتم های موتور جستجو گوگل بالاست ولی ما در بحث این مقاله 7 مورد از با اهمیت ترین الگوریتم ها را معرفی کردیم و در قسمت بعدی نیز ، 7 مورد دیگر از این الگوریتم ها را معرفی خواهیم کرد .

ما در کلیک هاب به شما کمک می کنیم تا در دوران کرونا به کسب و کار خود برگردید . می توانید به صورت رایگان از کارشناسان کلیک هاب کمک گرفته و بهترین خدمات طراحی وب سایت و سئو و بهینه سازی سایت را از ما بخواهید .

پست مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *