طراحی سایت B2B

امروزه با گسترش تجارت الکترونیک استفاده از وب سایت های مختلف افزایش چشمگیری داشته است و در نتیجه طراحی سایت نیز به یک فعالیت تخصصی تبدیل شده است . از طرف دیگر، هر سایت نیز کاربرد و کاربران مخصوص به خود را دارد که باید در طراحی آن به آنها توجه شود . یکی از انواع سایت که در سال های اخیر رونق زیادی یافته است ، طراحی سایت B2B است .

سایت B2B برای معرفی پتانسیل های کسب و کارهای مختلف راه اندازی می شود . در این نوع سایت ها شما می‌ توانید به اطلاعات کاملی از محصولات ، خدمات ، رزومه و اطلاعات تماس شرکت های مختلف کسب اطلاع کنند .

امنیت بالا
امنیت بالا
پایدار
پایدار
واکنش گرا
سریع
سریع
قدرتمند
قدرتمند
کاربر پسند
کاربر پسند

مدل تجارت به تجارت یا بنگاه به بنگاه (Business-to-business) یا به اختصار B2B به کسب و کاری گفته می شود که طرف معامله در آن یک کسب و کار دیگر است و تجارت الکترونیکی بین دو کسب و کار (B2B) به مبادلاتی اطلاق می شود که بین کسب و کارها به صورت الکترونیکی و از طریق اینترنت ، اینترانت ، اکسترانت یا شبکه های خصوصی صورت می پذیرد . سایتی که با هدف تجارت الکترونیکی بین دو یا چند کسب و کار طراحی می شود، سایت B2B گفته می شود . 

اهداف طراحی سایت B2B

شاید در نگاه اول همه سایت های B2B شبیه هم به نظر برسند اما اگر با دقت بیشتری آنها را بررسی کنید، متوجه می شوید هر یک از آنها دارای امکانات و ویژگی های مخصوص به خود هستند . توجه داشته باشید که بسیاری از این امکانات در طراحی اولیه وجود نداشته اند و بعدا با توجه به تغییرات کسب و کار و به وجود آمدن نیاز های جدید به وب سایت اضافه شده اند .

بنابراین طراحی وب سایت باید به صورتی باشد که قابلیت مقیاس پذیری داشته باشد تا بتوان قسمت های بیشتری به آن اضافه کرد . همچنین ، یکی از مهم ترین اهداف طراحی سایت B2B ، انتقال پیام سازمان به بازدید کنندگان است تا آنها را به عمل یا تعامل مورد نظر خود ترغیب کنند . به صورت کلی، معمولا یک سایت B2B با یکی از اهداف زیر پیاده سازی می شود .

  1. تامین منابع مورد نیاز :
    معمولا کسب و کارها و شرکت های تولیدی برای فرایند تولید خود نیاز به تامین منابع مختلفی دارند . به عنوان مثال یک کارخانه تولید کننده مواد غذایی سبزیجات مورد نیاز خود را خریداری می کند .

  2. دریافت خدمات :
    ممکن است یک شرکت برخی از امور عملیاتی ، مالی ، آموزشی و غیره خود را به افراد یا سازمان های دیگر واگذار کند . به عنوان مثال ، یک شرکت ممکن است امور مالی خود را افرادی خارج از مجموعه خود بسپارد .

  3. فروش کالا و خدمات :
    بسیاری از شرکت ها خدمات و کالای تولید شده توسط کسب و کارهای دیگر را به فروش می رسانند . به عنوان مثال ، یک خرده فروش که محصول نهایی را از تولید کننده مواد غذایی خریداری می کند و به مشتریان خود ارائه می دهد .

شرکت هایی که در زمینه های بالا فعالیت می کنند ، می توانند با پیاده سازی یک وب سایت ، خدمات خود را به صورت آنلاین معرفی و عرضه نمایند .

طراحی سایت B2B
ویژگی های طراحی سایت B2B

سایت های B2B معمولا دارای ویزگی های متداول هستند ، اما این کافی نیست و آنچه می تواند سایت شما را از دیگران متمایز کند ، داشتن امکانات ویژه و خلاقانه در وب سایت است پس توجه داشته باشید که هر چه سایت شما طراحی بهتری داشته باشد ، کارایی و بازگشت سرمایه آن بیشتر خواهد بود . به عنوان مثال می توانید در طراحی یک دعوت به عمل (Call to action) یا به اختصار CTA طرح های مختلفی را امتحان کنید تا بهترین و موثرترین طرح را پیدا کنید .

یک سایت موثر B2B می تواند به اجرای مناسب استراتژی های بازاریابی یک شرکت کمک کند . طراحی مناسب به بازدید کنندگان اجازه می دهد که به سرعت در وب سایت پیمایش کنند و بتوانند در کمترین زمان به بخش های مختلف سایت دسترسی پیدا کنند .

در یک سایت B2B حتما باید سرنخ های (Leads) ارتباطی موثر وجود داشته باشد و پیام برند یا کسب و کار به طور صریح و سریع انتقال داده شود .

در طراحی یک سایت B2B باید بر محتوای آن نیز توجه ویژه ای داشته باشید . علاوه بر این وجود ابزارهای کارامد پیمایش صفحات نیز بسیار مهم است تا بیشترین محتوا در کمترین زمان ممکن به کاربران نمایش داده شود . همچنین ، محتوای وب سایت باید به موقع و در شرایط مناسب به روز رسانی شود .

اگر شما بهترین سایت را طراحی کنید و همه محصولات یا خدمات خود را در آن ارائه دهید اما در صورتی که کاربران نتوانند آن را در اینترنت پیدا کنند ، ارزش چندانی نخواهد داشت و شما به نتیجه مطلوب خود نخواهید رسید . به همین دلیل شما باید در کلیه مراحل طراحی ، پیاده سازی و تولید محتوای سایت خود از آخرین تکنیک ها و الگوریتم های بهینه ‌سازی موتور جستجو (Search Engine Optimization) یا به ‌اختصار سئو (SEO) پیروی کنید تا وب سایت شما برای کلمات کلیدی مورد نظرتان رتبه مناسبی به دست آورد.

سئو سایت علاوه بر کلمات کلیدی صنعت باید بر اساس منطقه جغرافیایی شما نیز انجام شود . سئو می بایست بخشی از استراتژی بازاریابی هر کسب و کاری باشد تا ترافیک ارگانیک وب سایت افزایش یابد و بتوانید همواره مشتریان جدیدی را جذب کنید .

به صورت کلی، سایت B2B دارای ویژگی های زیر است :

پیدا کردن آسان شرکت های ارائه دهنده کالا و خدمات
خرید آسان و بدون واسطه
فروش پر سود و بدون واسطه
تسهیل شرایط انقعاد قرارداد با مشتریان
ایجاد ارتباطات بیشتر با کاربران سایت

امکانات طراحی سایت B2B

بخش مدیریت محصول
بخش مدیریت محصول
امکان دریافت اطلاعات متقاضیان خدمات
امکان دریافت اطلاعات متقاضیان خدمات
بخش پشتیبانی و ارتباط با مشتری
چت آنلاین با مشتری
امکان دریافت سفارشات مشتری
امکان دریافت سفارشات مشتری
درج رزومه و گواهینامه ها
درج رزومه و گواهینامه ها
انتشار اخبار داخلی شرکت
انتشار اخبار داخلی شرکت
انتشار فیلم و مقالات آموزشی
انتشار فیلم و مقالات آموزشی
بخش نمایش تبلیغات رایگان و ویژه
بخش نمایش تبلیغات رایگان و ویژه

انواع بازار و سایت های B2B

انواع بازار و سایت های B2B را می‌ توان بر اساس تعداد خریداران و فروشندگانی که در بازار فعالیت دارند به سه دسته کلی زیر تقسیم ‌بندی کرد. در طراحی یک سایت B2B باید به موارد زیر توجه کنید .

تجارت B2B بر مبنای فروشندگان (Seller oriented) : تعداد بسیار زیادی فروشنده با تعداد کمی خریدار در ارتباط هستند .

تجارت B2B بر مبنای خریداران (Buyer Oriented) : تعداد بسیار زیادی خریدار با تعداد کمی فروشنده در ارتباط هستند .

تجارت B2B بر مبنای خریداران و فروشندگان (Intermediary-oriented) : تعداد بسیار زیادی خریدار با تعداد بسیار زیادی فروشنده در ارتباط هستند.

تفاوت سایت های B2B و B2C

سایت ‌های کسب ‌و‌ کار تجاری یا B2B ، دارای مشترکات زیادی با سایت ‌های تجارت الکترونیک مرتبط با مشتری یا همان B2C هستند .
1. آن ‌ها نیاز به طراحی یک معماری اطلاعات (Information Architecture) واضح و کامل دارند و بایستی محتوای قانع کننده و جزئیات مربوط به محصولات و خدمات مهم برای کاربران را در اختیار آن‌ ها قرار دهند .
2. بایستی دارای طراحی تعاملی (Interactive Design) ساده و قابل درک داشته باشند .
در واقع می ‌توان گفت که تقریبا تمام اصول استاندارد تجربه کاربری که برای B2C به کار گرفته می‌شود ، برای اغلب وب ‌سایت‌ های B2B نیز کاربرد دارد اما تفاوت هایی مابین سایت B2B و سایت B2C وجود دارد .

1. ارتباط با مشتری

یکی از تفاوت ‌های سایت های B2B و B2C درارتباط با مشتری است . اگر کسب و کار شما در حال فروش محصولات یا خدمات باشد ، این موضوع اهمیت دارد که انتظارات ارتباط مخاطبان هدف خود را درک کنید . اکثر شرکت ‌های با بازاریابی B2B ترجیح می‌ دهند که تامین کنندگان خود در ارتباط باشند . حال این ارتباطات بلند مدت و یا کوتاه مدت باشد .

مزیت بودن ارتباط بین خریدار و فروشنده این است که شرکت‌ ها توانایی بهتر درک کردن نیازهای خاص یکدیگر را دارند . برای تامین کننده این فرصت را ایجاد می ‌کند تا ایده‌ های نوآورانه را به مشتری برساند که ارزش آن را برای سازمان خریدار افزایش می ‌دهد . همچنین ایجاد امکان پشتیبانی بهتر از خرید تا کسب و کارها بتوانند احساس خوبی نسبت به بازگشت سرمایه خود داشته باشند .

غالبا مشتری B2C وزن زیادی برای رابطه در نظر نمی ‌گیرد ، اما این در کل این موضوع صحیح نیست . در اصل ، برندهایی که در ارتباط با مصرف کنندگان موفق هستند ، اغلب موفق ترین شرکت‌ ها هستند .

بازاریابی B2B بر تولید سرنخ بر ایجاد روابط شخصی متمرکز است که منجر به کسب و کار بلند مدت می ‌گردد. بنابراین ایجاد رابطه در بازاریابی B2B ، به ویژه در طول چرخه خرید ، بسیار اهمیت دارد . اولویت اصلی سایت های B2B به وجود آوردن سرنخ است . به دلیل اهمیت کسب و کار تکراری و ارجاعی ، توسعه این روابط شخصی قادر است باعث ایجاد یا شکست یک کسب و کار گردد .

سایت های B2C روابط معاملاتی را ایجاد می ‌کند. منظور B2C این است که مشتریان را در جهتی ببرد که به سمت محصولات در وب سایت مشتری یا شرکت شما باشد و همچنین باعث افزایش فروش شود . کسب‌ و کارهای B2C برای کارایی ارزش قائل هستند. این مورد باعث می ‌شود زمان صرف شده برای شناخت مشتری را به حداقل می‌ رسانند ، که در نهایت منجر به این رابطه به شدت معاملاتی می ‌شود .

استراتژی بازاریابی بر فروش محصول متمرکز است و بیشتر زمان در اینجا بر روی ارائه محصولات با کیفیت بالا با سریع ترین نرخ ممکن است .

2. فرآیند خرید

تفاوت دیگر بین سایت های B2B و B2C در الگوهای خرید آنها است . چرخه ‌های خرید برای مشتریان بالقوه در هر گروه بسیار متفاوت است . در حالی که مشتریان B2C شاید بتوانند به تعداد بیشتری خرید کنند ، شرکت‌ های B2B ممکن است فقط یک بار در سال یا حتی کمتر خرید کنند .

مخاطبان B2C کمی تکان‌ دهنده ‌تر هستند و می‌ توانند نسبتا سریع تصمیم بگیرند . شاید آنها یک محصول را پیدا کنند ، چند بررسی را مرور کنند و به کانال های رسانه اجتماعی یک برند نگاه کنند و آماده خرید شوند .

3. افراد درگیر در تصمیم گیری

تفاوت دیگر در مخاطبان سایت های B2B و B2C که در تصمیم گیری خرید با هم تفاوت دارند ، تعداد افراد درگیر است . همان گونه که در بالا اشاره کردیم خریداران B2B چندین طرف دارند که باید در هنگام خرید این مورد را درنظر داشته باشند .

بخش‌ های مختلفی از یک سازمان وجود دارد که در تصمیم گیری دخالت دارند و غیر معمول نیست که نیاز به همسو کردن تصمیم گیرندگان در هر یک باشد . تیم ‌های فروش و متخصصان بازاریابی تجاری اغلب باید چندین نفر را در سازمان متقاعد کنند که فروشنده مناسبی هستند .

خریداران B2C درگیر تشریفات اداری شرکتی نیستند . اگر آن ‌ها احساس می‌ کنند که مرور کانال‌ های رسانه‌ های اجتماعی یک برند و بررسی چند بررسی آنلاین کافی است ، معمولا لازم نیست قبل از خرید ، شخص دیگری را متقاعد کنند .

4. برندسازی

تفاوت دیگر در نوع برندسازی سایت های B2B و B2C است که B2B روی روابط تمرکز دارد . نام تجاری بخشی از سایت های B2B است ، اما ، بیشتر از دنیای سایت های B2C، به وسیله ایجاد رابطه انجام می ‌شود . در رابطه با بازاریابی جستجوی B2B ، اینکه بتوانید موقعیت خود را در بازار به تصویر بکشید و شخصیت خود را درخشش دهید ، می‌ تواند به شناخت برند و تولید سرنخ کمک کند .

B2C براولویت بندی پیام خود تمرکز دارد . برندسازی در بازاریابی ضرورت دارد زیرا به بازاریاب امکان می دهد دقیقا پیامی را ارائه دهد . همچنین ایجاد ارتباط با مشتری و ایجاد وفاداری تاکید دارد . رابطه بین مشتری و شرکت حداقل تعاملی است . شما باید یک خاطره ماندگار و تجربه با کیفیت برای مشتری ایجاد کنید تا اطمینان حاصل کنید که او دوباره باز خواهد گشت.

فرآیند طراحی سایت B2B در کلیک هاب
شروع و بررسی طرح ایده
شروع و بررسی طرح ایده
طراحی UI/UX
طراحی UI/UX
کدنویسی و اجرا
کدنویسی و اجرا
تست و بهینه‌ سازی
تست و بهینه‌ سازی
آموزش پنل به مشتری
آموزش پنل به مشتری
پشتیبانی
پشتیبانی

شما می توانید برای سفارش طراحی سایت B2B با شماره 09422080007 تماس بگیرید ، از طریق چت واتس اپ با کارشناسان ما در ارتباط باشید یا از طریق فرم زیر برای ما پیام بگذارید ، در اسرع وقت تیم بازاریابی کلیک هاب با شما تماس خواهند گرفت . این اطمینان را داشته باشید که تیم کلیک هاب بهترین خدمات به همراه مناسب ترین قیمت طراحی سایت را به عنوان یکی از خدمات شرکت به شما ارائه خواهد داد.

پیمایش به بالا
اسکرول به بالا