ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) یا بازاریابی ایمیلی یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که از اهمیت ویژه‌ ای در بازاریابی محتوا برخوردار است . متخصصان دیجیتال مارکتینگ ، هر زمان می‌ خواهند استراتژی محتوا را برای یک کسب و کار تدوین کنند ، باید به این سوال پاسخ بدهند که می‌ خواهند چه جایگاهی برای ایمیل مارکتینگ در نظر بگیرند.

کسب و کارهای مختلف می‌ خواهند با افرادی که با آن‌ ها تعامل دارند ، روابط واقعی برقرار کنند ، به همین دلیل از بازاریابی ایمیلی یا همان ایمیل مارکتینگ استفاده می‌ کنند که قطعا می‌ تواند فواید زیادی برای آن‌ ها به همراه داشته باشد . در این مقاله می‌ خواهیم به بررسی کامل ایمیل مارکتینگ بپردازیم پس با ما همراه باشید .

ایمیل مارکتینگ

اهمیت استفاده از ایمیل مارکتینگ

شما در حال حاضر یک کسب و کار دارید اما آن به اندازه کافی” فروش” ندارد یا می خواهید مشارکتتان را افزایش دهید یا مخاطبانتان را در مورد خود مطلع نگه دارید؟ یا فکر می کنید که یک کسب و کار را شروع کنید و نمی دانید چه استراتژی بازاریابی را آغاز کنید؟

در هر صورت ایمیل مارکتینگ ( بازاریابی ایمیل ) می تواند به شما در تمام این موارد کمک کند . بیش از 34٪ از مردم سراسر جهان از ایمیل استفاده می کنند . این آمار حدود 2.5 میلیارد نفر است .

پیش بینی شده است که در 2 سال آینده به 2.8 میلیارد کاربر ایمیل افزایش یابد . بله، ایمیل محبوب است . گروه Radicati که اطلاعاتی را ارائه دادند نیز بر این باورند که جهان روزانه حدود 196 میلیارد ایمیل ارسال می کند . از این 196 میلیارد ایمیل اکثریت، 109 میلیارد ، ایمیل کسب و کار است .

ایمیل مارکتینگ (بازاریابی ایمیل) بخشی از بازاریابی اینترنتی است ، که به شما در برقراری ارتباط با مشتریان خود از طریق ارسال ایمیل کمک می کند . پیاده سازی بازاریابی پست الکترونیک با تعدادی از مزایا ، به ویژه برای یک کسب و کار کوچک با بودجه تبلیغاتی محدود مفید است .

مزایای استفاده از ایمیل مارکتینگ

حالا زمان آن رسیده که کمی از مزایای استفاده از ایمیل مارکتینگ صحبت کنیم و ببینیم کسب و کارهای مختلف چطور می‌ توانند از ظرفیت این ابزار کاربردی استفاده کنند .

1- نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خوب
در دنیای امروز که کسب و کارهای مختلف به سختی حاضر به هزینه کردن هستند و از سوی دیگر دست‌ شان برای خرج کردن زیادی در حوزه تبلیغات بسته است ، موضوع بازگشت سرمایه اهمیت زیادی دارد . مدیران بی‌ صبرانه می ‌خواهند ببینند در ازای هزینه ‌ای که می‌ پردازند چقدر به دست می ‌آورند .
یکی از مهم‌ترین فواید ایمیل مارکتینگ این است که اگر حرفه ‌ای و درست انجام شود ، می ‌تواند روشی بسیار موثر و کارآمد باشد . این روش نرخ تبدیل بسیار خوبی دارد و روشی کاملا مقرون به صرفه است .

2- اثربخشی آنی
کافی است ایمیلی را برای مخاطبان هدف خود بفرستید و از همان دقایق بعد از ارسال پیام اثرات آن را ببینید . به عنوان مثال اگر قرار است یک حراجی یا فروش ویژه 24 ساعته داشته باشید ، می‌ توانید از ایمیل بیشترین بهره را ببرید . ایمیل مارکتینگ و محتوای داخل آن به خوبی می ‌تواند حس عجله و محدودیت زمانی را القا کند .

3- سریع و مقرون به صرفه
ایمیل مارکتینگ یکی از سریع‌ ترین ، ساده ‌ترین و ارزان ‌ترین ابزارهای تبلیغاتی است که نه‌ تنها نرخ بازگشت سرمایه خوبی دارد ، بلکه با یک هزینه معقول و با در اختیار داشتن یک لیست ایمیل درست می ‌توانید به خروجی باورنکردنی برسید .

4- ایمیل‌ های سفارشی
نه تنها به عنوان ارسال ‌کننده ایمیل برای دریافت خروجی بهتر و افزایش نرخ تبدیل می ‌توانید پیام‌ های خود را سفارشی ‌سازی کنید ، بلکه مخاطبان و مشترکان شما نیز این حق انتخاب را دارند که مشخص کنند چه ایمیل ‌هایی برایشان ارسال شود .

5- تحلیل رفتار مشتری
ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین ابزارها براری بررسی و تحلیل رفتار مشتریان و مصرف ‌کنندگان است . شما می ‌توانید بفهمید مخاطبان چه ایمیل‌ هایی را باز کرده ‌اند ، کدام پیام‌ ها برایشان جذاب بوده ، روی کدام لینک ‌ها کلیک کرده‌ اند و نسبت به کدام CTA واکنش نشان داده‌ اند .

6- انتقال مستقیم پیام
این روش به انتقال مستقیم و سریع پیام به مخاطبان هدف کمک می‌ کند ؛ به گونه‌ ای که نه تنها بیشتر آن‌ ها ایمیل شما را باز می‌ کنند یا حتی منتظر آن هستند ، بلکه نرخ تبدیل خوبی هم دارد . بخش‌ بندی لیست ایمیل برای کسب و کارهایی که اطلاعات کافی از مشتریان دارند خیلی خوب جواب می ‌دهد .

7- بستر نشر محتوا
ایمیل به تنهایی می ‌تواند یکی از بسترهای خوب نشر محتوا باشد . شما می‌ توانید تمام یا بخشی از محتوای خود را در ایمیل ارسال برای مخاطبانتان بفرستید و آنها را بیش از پیش درگیر کنید . در نهایت با یک CTA جذاب و کاربردی می‌ توانید از آنها بخواهید کاری که مورد نظر شماست انجام دهند .

بهترین زمان استفاده از ایمیل مارکتینگ

اولین نکته‌ ای که باید در نظر بگیرید و اتفاقا بسیار مهم است ، تفاوت ساعت ایده‌ آل هر کسب‌ و‌ کار با کسب‌ و‌ کار دیگر است . دلیل این تفاوت هم یکسان نبودن بازار هدف آن‌ ها است .

مسلما مخاطبان یک شرکت وارد کننده کنسول‌ های بازی با مخاطبان یک فروشگاه لوازم ورزشی تفاوت‌ های زیادی دارند . همین تفاوت‌ ها باعث می‌ شوند مناسب‌ ترین ساعت ارسال ایمیل در استراتژی ایمیل مارکتینگ برای هرکدام فرق داشته باشد.

پس داناترین فرد در رابطه با زمان مناسب ارسال ایمیل ، صاحب کسب‌ و‌ کار است ؛ چرا که مشتریانش را بهتر از دیگران می‌ شناسد. اما برای اینکه یک نمای کلی از ساعات مناسب ارسال ایمیل داشته باشید ، در این مقاله با استناد به تحقیقات گسترده چندین سرویس ارسال ایمیل بین‌ المللی ، زمان‌ هایی که بیشتر از ساعات‌ دیگر اثر بخش بوده‌ اند را به شما معرفی می‌ کنیم.

بر اساس تحقیقات این سرویس‌ های معتبر مانند Mailchimp، اگر قرار باشد بهترین روز هفته را برای ارسال ایمیل انتخاب کنیم ، این روز قطعاً نمی‌ تواند در آخر هفته باشد ! آخر هفته‌ ها زمان مناسبی برای ارسال ایمیل‌ به مشتریان نیست .

می‌ دانید روز دیگری که مناسب نیست ، چه روزی است ؟ قطعا شنبه ! شنبه‌ روزی است که مردم گیج و منگ از تعطیلات به محل کارشان برمی‌گردند و نسبت‌ به زمین و زمان شکایت دارند ، پس ترجیحا پنجشنبه و جمعه و شنبه از فرستادن ایمیل خودداری کنید ، چون نتیجه خوبی دریافت نخواهید کرد.

باقی روز‌های هفته شرایط تقریبا یکسانی دارند و هر کدام از آن‌ ها می‌ توانند یک روز عالی برای ارسال ایمیل باشند . اگر قرار باشد بهترین ساعت ارسال ایمیل را مشخص کنیم، بازهم باید به تحقیقاتی که روی میلیاردها ایمیل از چندین میلیون کاربر انجام شده است مراجعه کنیم.

مجددا تاکید می‌ کنیم که زمان مناسب با توجه به پرسونای مخاطب شما می‌ تواند بسیار متغیر باشد. معمولا بهترین زمان برای ارسال ایمیل از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح است. البته که آمار چنین چیزی را می‌ گویند . بیشترین نرخ باز شدن ایمیل در ساعت ۱۰ صبح مشاهده شده است . براساس این تحقیقات ، ساعات مناسب بعدی ۸ شب ، ۶ بعدازظهر و ۶ صبح هستند .

بهترین زمان برای ارسال ایمیل های B2B

طبق استراتژی ایمیل مارکتینگ ، اگر مخاطبانتان کسب‌ و‌ کارهایی هستند که ساعت کاریشان از ۹-۸ صبح تا ۶-۵ بعدازظهر طول می‌کشد ، بهترین زمان ارسال ایمیل برای آن‌ ها همان بازه زمانی ۹ تا ۱۱ صبح است . در نظر داشته باشید که آخر هفته‌ ها نباید برای چنین مشتریانی ایمیل ارسال کنید ، چون احتمال نادیده گرفته شدن آن زیاد است ؛ اما در روزهای دیگر هفته بهترین عملکرد در ساعت ۱۰ صبح مشاهده شده است .

بهترین زمان برای ارسال ایمیل های B2C

با توجه به نتایج تحقیقات ایمیل مارکتینگ ، ایمیل‌ های B2C عملکرد یکسانی در روزهای مختلف هفته دارند . البته در مواردی خاص بهتر است ایمیل در نیمه‌ های شب پنجشنبه ارسال شود تا بیشترین اثرگذاری را داشته باشد .

استراتژی های ایمیل مارکتینگ

حالا که هر روز شاهد ظهور ابزارهای جدید و ترفندهای جدیدتر برای جذب مخاطبان هستیم ، باید ببینیم که کدام استراتژی ها بهتر و بیشتر جواب می‌ دهد . استراتژی های ایمیل مارکتینگ به شرح زیر است :

1- ایجاد بهترین لیست ایمیل
ایمیل مارکتینگ بدون یک لیست ایمیل درست و حسابی هیچ معنایی ندارد . لیست ایمیل شما باید کاملا هدفمندانه و هوشمند ساخته شده باشد تا بتوانید بیشترین و بهترین خروجی را از کمپین خود بگیرید. اگر می‌خواهید ایمیل‌ های بیشتری جذب کنید حتما ارزش ایجاد کرده و به مخاطبانتان منفعت برسانید.

2- ریتارگتینگ
یکی دیگر از استراتژی‌ های مهم ایمیل مارکتینگ ، ریتارگتینگ است. مقصود از ریتارگتینگ هدف قرار دادن مجدد خریدارانی است که مدت‌ هاست از آنها خبری نداریم یا افرادی که به هر دلیل سبد قبلی خود را ناتمام رها کرده‌ اند . باید حتما به آن‌ ها یادآوری کنید که برای تکمیل خرید خود دوباره به سایت شما برگردند.

3- کمپین‌ های تبلیغاتی جدید و هدفمند
با اینکه ایمیل مارکتینگ پر ارتباطی بسیار خود و زودبازدهی است و از سوی دیگر شاهد اجرای کمپین‌ های تبلیغاتی متنوع و جدید هستیم ، در نتیجه می‌ توان با ایمیل مارکتینگ به مناسبت‌ های مختلف کمپین‌ های متفاوتی را اجرا کرد .

4- ریتنشن مارکتینگ
یکی از اقدامات هر کسب و کاری به ویژه آن‌ هایی که محصول یا خدمتی برای فروش دارند این است که بتوانند مشتریان خود را حفظ کرده و آن‌ ها را ترغیب به خرید مجدد کنند . ایمیل یکی از بهترین ابزارهای ریتنشن مارکتینگ یا حفظ مشتریان است و می‌ توانید بر اساس آن ضمن حفظ مخاطبان قبلی ، مشتریان تکراری برای خودتان بسازید .

5- خبرنامه
خبرنامه‌ ها همچنان برای برخی جذاب هستند و آنهایی که دنبال محتوای کاربردی و جدید می‌ گردند ، عضو خبرنامه شما خواهند شد . شما می‌ت وانید در استراتژی در خبرنامه خود محتوای جذاب و کاربردی ، بخشی از پست بلاگ ، اطلاع‌ رسانی محصولات جدید ، پست‌ های شبکه اجتماعی و … را به صورت منظم و مستمر ارسال کنید .

نتیجه گیری پایانی

ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین و مقرون به صرفه‌ ترین ابزارهای ارتباطی و تبلیغاتی است که حتی در دنیای امروز با ظهور پلتفرم‌ های جدید ، همچنان خوب جواب می‌ دهد . به کمک این روش می توانید به خوبی به صورت دائمی با مخاطبان و مشتریانتان ارتباط داشته باشید ، آن‌ ها را در جریان جدیدترین اخبار بگذارید ، برای آن‌ ها محتوای کاربردی و جذاب بفرستید و به مشتریانتان پیشنهادهای شگفت‌ انگیز ارائه کنید .
همچنین ایمیل مارکتینگ بازگشت سرمایه خوبی دارد و اگر بتوانید به خوبی مخاطبانتان را شناسایی کنید ، می‌توانید نرخ کلیک خوبی بگیرید . این سیستم ارزان اگر به صورت حرفه‌ ای مورد استفاده قرار بگیرد می‌ تواند خروجی خوبی برای شما داشته باشد .

برای استفاده از استراتژی ایمیل مارکتینگ در کسب و کار خود و دریافت بیشترین بهره وری از آن ، می توانید از خدمات ایمیل مارکتینگ کلیک هاب استفاده کنید . در آخر امیدوارم این محتوا توانسته باشد دیدگاه شما را نسبت به این روش مارکتینگ تغییر داده باشد و اطلاعاتی را که به دنبال آن هستید در اختیارتان قرار داده باشد .

 

پیمایش به بالا